سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جنگ نرم

برخی جرایم در مناسبات مجازی به صورت عادی جریان دارد. از جمله این اعمال می توان به تروریسم مجازی یا جاسوسی اینترنتی اشاره کرد.در تحقیقی که از یک میلیون رایانه در سطح جهان به عمل آمد، مشخص شد که 30 میلیون برنامه جاسوسی spyware   در آنها به کار رفته است که اطلاعات لازم را به مراکزی که آنها را طراحی کرده اند، ارسال می کند.شاید هنگام استفاده از اینترنت به پیام های مزاحمی که روی صفحه مانیتور شما ظاهر می شود توجه نکرده باشید و برای خلاصی از آن ها، ok   یا No   را کلیک کرده اید تا هر چه سریع تر به کارهای خود در وب برسید. بسیاری از برنامه های جاسوسی به همین طریق به رایانه ها راه پیدا کرده اند. پس از یک کلیک، این نرم افزار اجازه نفوذ می یابد و به طور مستقیم خود را در قسمت سخت افزار پنهان می کند. البته همه برنامه های جاسوسی آنقدرها مودب نیستند. بعضی از این برنامه های جاسوسی، بدون هیچ مجوزی و تنها به دلیل ساختار قدرتمند خود می توانند هنگام دسترسی یک رایانه به اینترنت، به درون آن نفوذ کنند و به اجرای مقاصد خود بپردازند. حتی پس از نصب این برنامه ها نیز تقریبا هیچ اثری در کاربری دیده نمی شود. تنها برخی از آن ها باعث کند شدن احتمالی سرعت رایانه یا معرفی برخی آدرس های غیر معمول می شوند. اثرات این برنامه ها نیز جالب است.

هر چند اکثر نرم افزارهای مذکور در ظاهر، بی خطرند ولی حتی همین نرم افزارهای بی خطر نیز کارهای غیر قانونی انجام می دهند. ساده ترین حالت این است که تمامی عادات کاربر را شناسایی و در جمع آوری اطلاعات مربوط به این عادات به شرکت های هدایتگر کمک می کنند.روش های مخرب نرم افزارهای جاسوسی، از سطح ورود به اطلاعات شخصی کاربر و استفاده غیر مجاز از آن ها آغاز می شود و به آسیب رسانی به رایانه ها می انجامد. برخی از آنها با جمع آوری کلیه اطلاعات شخصی آنها را کپی برداری می کنند و به اطلاع هدایتگرهای خود می رسانند. برخی بی ادب تر هستند و اطلاعات شخصی را به طور گسترده پخش می کنند.مشکل دیگری که این نرم افزارها ایجاد می کنند، تضعیف سیستم های امنیتی و آماده ساختن آنها برای حملات هکرهاست، به این معنی که این نرم افزارها نوعی نقش بی حس کنندگی را ایفا می کنند و خاصیت بازدارندگی را از ویروس کش ها و دیگر برنامه های دفاعی سلب می کنند.

 

جاسوسی اینترنتی موساد و سیا در اینترنت

 

اینترنت با وجود نکات مثبت، جنبه های منفی زیادی نیز دارد و برخلاف آنچه گفته می شود که اینترنت عامل تبلور آزادی شخصی و دموکراسی فرد در گروه است، در بسیاری موارد انسان را به دام سازمان های جاسوسی می اندازد. لذا اصطلاح دهکده جهانی این بار از طریق اینترنت به منصه ظهور رسیده و باعث شده بسیاری افراد در ملت های فقیر و دچار چالش های سیاسی، ناخواسته به وطنشان خیانت کنند.

روزنامه «لوسوار» چاپ بلژیک در روزهای اخیر مطالب عجیب و غریبی درباره استخدام جاسوس توسط سازمان های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و آمریکا از طریق اینترنت منتشر کرد.

 

براساس این مطالب، افرادی که استخدام می شوند نمی دانند که دست به چه کار خطرناکی می زنند. آنها برای گذران وقت و حرف زدن با دیگران اینترنت را می گشایند امری که در نظر بسیار ساده و پیش پا افتاده است، اما نمی دانند که این دستگاه یکی از محورهای اصلی کسب اطلاعات توسط سیا و موساد است، زیرا این سازمان ها به راحتی می توانند از این طریق رفتارهای عرب تبارها به ویژه جوانان را که 70درصد امت عربی را تشکیل می دهند، کنترل کرده و زیر نظر قراردهند.

 

در سال1998 میلادی «موشه آهارون» افسر سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی با همتای آمریکایی خود در مقر سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) دیدار کرد. این دیدار عادی نبود، بلکه طرف آمریکایی در آن کوشید به اطلاعات لجستیکی از کشورهای به اصطلاح محور شرارت و کشورهای مشابه که معمولاً موساد آن را به آمریکایی ها ارائه می دهد، دست یابد. اما طرف اسرائیلی در جست وجوی حمایت لجستیکی غیراطلاعاتی بود و برای تأسیس یک دفتر در امور امنیتی عربی نیاز به حمایت مادی داشت.

 

هدف او ایجاد یک مرکز جاسوسی ثابت و متحرک از طریق اینترنت بود. این امر برای آمریکایی ها عجیب بود چه اینکه اسرائیل برای موفقیت این طرح نیازمند کمک ماهواره ها و پست الکترونیکی آمریکا بود که در تمام زمینه ها از چت استفاده می کند یعنی شیوه ای که بسیار مورد توجه کشورهای جهان سوم قرار دارد.

 

در اول مه 2002 میلادی روزنامه «تایمز» برای اولین بار از وجود یک شبکه جاسوسی برای استخدام مزدور که روانشناسان زبده در آن اطلاعات مختلف را جمع آوری می کنند خبر داد.

 

این روند شباهت زیادی به فیلم های هالیوودی دارد، اما این بار همه چیز واقعی است، زیرا این دفتر به طور عملی در سال 2001 میلادی زیر نظر افسران سازمان جاسوسی رژیم اشغالگر قدس و شخص موشه آهارون تشکیل شد. در این طرح افسران سیا نیز به یاری اسرائیلی ها شتافتند و همه چیز در راستای تحقق یک هدف قرارگرفت: استخدام جاسوسان جوان برای خدمت به اسرائیل بزرگ.

 

آنچه در مجله «لومگزین دیسراییل» در فرانسه منتشر شد، برای بسیاری غافلگیرکننده بود، زیرا جزئیات پرونده های سری را فاش کرد که از منابع موثق در اسرائیل جمع آوری شده بود. امری که خشم سفیر رژیم صهیونیستی در فرانسه علیه این مجله یهودی را برانگیخت.

 

«جرالدنیرو» جامعه شناس، متخصص در رفتارهای بشری در دانشگاه «لوروا»ی بلژیک و استاد روانشناسی دانشگاه «بروونس» فرانسه و مؤلف کتاب «مخاطر اینترنت» در این باره می گوید:

 

این شبکه در 2001 میلادی کشف شد و عبارت است از مجموعه شبکه هایی که توسط روانشناسان اسرائیل اداره می شود ومأموریت آنها جذب جوانان کشورهای جهان سوم به ویژه کشورهای درگیر در جنگ اعراب و اسرائیل و کشورهای آمریکای جنوبی مانند ونزوئلا و نیکاراگوا می باشد. در این شیوه سعی بر آن است که از افراد مخالف با حکومت خود و یا افراد عادی استفاده شود که گرایش های سیاسی ندارند اما قادرند اطلاعات خوبی درباره اماکن و اوضاع ارائه دهند.

 

وی افزود: در حقیقت هر فردی که برای گذراندن اوقات فراعت و رفع نیازهای روحی خود قدرت استفاده از اینترنت را دارد جاسوسی ممتاز به شمار می آید. زیرا سایت هایی که مورد توجه جوانان است گستره زیادی برای گفت وگو در اختیار آنها قرار می دهد.

 

نکته بسیار مهم دیگر در زمینه استفاده از اینترنت آن است که متکلم می تواند سخنان خود را در خفای کامل بگوید و از اسم مستعار یا کد استفاده کند، که این امر آزادی بیشتری به وی می بخشد.

 

از سوی دیگر، سخن گفتن با جنس مخالف و یافتن آن برای گفت وگو امری دلپذیر برای بسیاری از جوانان است، امری که جاسوسی را برای افسران اطلاعات به ویژه در مناطق حساس دنیا آسان می سازد. بزرگترین ویژگی کاربران اینترنتی نیاز آنها به گفت وگوست. افرادی که چت می کنند عمدتاً با مشکل بیکاری، مشکلات فکری و عقده های روحی و روانی مواجهند و برای گذران وقت در جست وجوی افراد همفکر یا کسانی هستند که با آنها درددل کنند.

 

برخی از این کاربران بر این گمانند که سخن گفتن از مسائل جنسی، شبهه سیاسی بودن را از آنها می زداید و به اصطلاح باعث می شود تا کاری به سیاست نداشته باشند، در حالی که نمی دانند گفت وگوی جنسی یکی از خطرناکترین ابزارهای کشف درون انسان و نقاط ضعف می باشد که یافتن آن در گفت وگوهای عادی دشوار است.

 

دکتر «ماری سیگال» نیز درباره اصطلاح جاسوسی اینترنتی می گوید: «آمریکایی ها پیش از حمله به عراق کوشیدند تا از طریق اینترنت به درون شخصیت مردم عراق پی برده و به اصطلاح، شمار بیشتری از آنها را جذب کنند. از نظر علمی جمع آوری اطلاعات کار پیچیده ای به شمار نمی رود و بسیار آسان تر از گذشته است.

 

در 20سال گذشته جذب مزدور به صورت مستقیم صورت می گرفت اما در حال حاضر چنین اشخاصی آماده اند و می توان به طور غیرمستقیم با افراد به تبادل نظر پرداخت و اسرار و اطلاعاتش را تخلیه کرد.

 

«ویلیام اسمیت» از افسران اطلاعاتی آمریکا که در دوران جنگ سرد جاسوس بود، در کتاب خود با عنوان «اسرار غیرخصوصی» از استخدام بسیار آسان جوانان بیکار آمریکای لاتین برای نوشتن گزارش از اوضاع جاری کشورشان سخن گفت.

 

در فصل ششم کتاب آمده است: یکی از جوانان مخالف نظام کشورش در آمریکایی جنوبی در چت با یک افسر زن در سازمان جاسوسی گفت که در میان مردم شایع شده است که قیمت بنزین و برخی مواد غذایی در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

 

افسر اطلاعات پرسید: اما در دنیا هر روز قیمت ها افزایش می یابد؟ جوان پاسخ داد: شوخی می کنی. این بار مردم قیام می کنند و علیه نظام دست به انقلاب می زنند.

این اطلاعات ساده ولی مهم نشان داد که قیمت ها بالا نخواهد رفت، بلکه طرف های خارجی آن را افزایش خواهند داد تا مردم دست به شورش زده و همه جا را ناامنی و هرج و مرج فراگیرد.

همین شیوه نیز در گرجستان و سایر جمهوری های شوروی سابق که اخیراً دچار انقلاب های رنگی شدند، پیاده شد.

 

اینترنت فقط پنجره ای رو به جهان نیست، بلکه ابزاری خطرناک برای ورود به خصوصیات شخصیتی دیگران و استفاده از این افراد برای اهداف جاسوسی نظامی نیز می باشد. سن افرادی که از اینترنت استفاده می کنند معمولاً بین 6تا 30سال است. لذا باید به یک نکته بسیار مهم توجه داشت. اینترنت عاملی است که باعث می شود فرد بدون آنکه صندلی اش را ترک کند واشنگتن و دهلی نو را با هم ببیند. این یک دستاورد بسیار بزرگ علمی و تکنولوژیک است، اما نتایج منفی نیز دارد زیرا سوءاستفاده از این شبکه عریض و طویل منجر به آن می شود که اینترنت خود به عاملی برای ایجاد خلاء تبدیل شده و فرد پیوسته برای گفت وگو از طریق آن احساس نیاز کند، بدون آنکه بداند چرا باید از طریق این وسیله سخن بگوید.

 

در این میان دکتر «جرالدنیرو» معتقد است: از ما می خواهند که درباره اوضاع جاری در کشورهای مختلف سخن بگوییم امری که نمی توانیم به هیچ عنوان آن را از وضعیتی شخصی افراد جدا کنیم. افرادی که احساس یأس و ناامیدی کرده و خود را تحت فشار می بینند. لذا این افراد بهترین راه را گفت وگوی پنهانی می دانند تا اندکی از فشارهای خود را تخلیه سازد.

هدف این سایت ها آن نیست که جوانان دنیا را کشف کرده و یا فاصله میان کشورهای جهان کوتاه شود بلکه هدف، جنگی تازه علیه کشورهای جهان سوم به ویژه کشورهای عربی و اسلامی است که جنگ علیه تروریسم نامیده می شود.

 

با کمال تأسف در حال حاضر در رسانه های گروهی غرب اینگونه تبلیغ می شود که تروریسم ناشی از آن است که فقرا چشم دیدن پیشرفت و توسعه غرب و نظام سرمایه داری آن را ندارند، بدین سبب دیدگاه این رسانه ها به کشورهای جنوب به ویژه از دهه70 قرن بیستم به بعد، پیوسته دیدگاهی تهاجمی بوده است.

 

مجله «لاترببیون» چاپ فرانسه، در این باره نوشت: «آدون وردان» که پایگاه اینترنتی خود را «جوانان آزاد» نامگذاری کرده است، در سال2003 میلادی موفق به جذب بیش از 10میلیون نفر شد. در این سایت میلیون ها جوان خشم و نارضایتی خود را از دولت های خود ابراز کردند. همچنین، برخی افسران نیز که گمان می کردند با برملا کردن اسرار نظامی بی نهایت مهم و خطرناک کاری انسانی برای رهایی ملت خود از به اصطلاح چنگال رژیمشان انجام می دهند، نیز در همین دام افتادند.

 

لازم به یادآوری است که رژیم صهیونیستی در دهه های 60و 70 قرن گذشته میلیون ها دلار برای آموزش مزدور هزینه کرد. امری که اینک به شکل جاسوسی اینترنتی درآمده است. افرادی که وارد چنین شبکه هایی می شوند، نمی دانند که اسرار کشورشان را فروخته و خیانت می کنند و قربانی گفت وگویی ناپاک شده و می شوند.

 

متأسفانه در حال حاضر جلوگیری از بلای چت بسیار دشوار و غیرممکن است، آنهم در جهانی که میلیون ها جوان در جست وجوی جنس مخالف و گفت وگوی عاشقانه با آن هستند و می خواهند عقده های روحی و روانی خود را تخلیه کنند. اما باید توجه داشت که فقط جوانان در معرض خطر قرارندارند، بلکه تمام اقشار دیگر مانند پزشک، مهندس و کارمندان و نظامیان نیز هر لحظه ممکن است در چنین دامی بیفتند.


ارسال شده در توسط بیشترمطالبش جنگ نرم می باشد